Pełna księgowość
Pełna księgowość to szczegółowy system rejestrowania, analizowania i raportowania wszystkich operacji finansowych w firmie, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
- Profesjonalne biuro ma wdrożone procedury weryfikacji i kontroli, co ogranicza ryzyko pomyłek lub powstawania zaległości podatkowych
- W razie wątpliwości dotyczących przepisów czy optymalizacji kosztów, księgowi z biura rachunkowego mogą szybko udzielić porad i zaproponować korzystne rozwiązania
Pełna księgowość to inaczej prowadzenie ksiąg handlowych.
Dla kogo jest Pełna Księgowość?
– osób fizycznych, spółek osobowych prowadzących działalność gospodarczą i osiągających obroty w roku przekraczające 2.500,000 mln euro
– osób prawnych, zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (na przykład spółka z o.o., spółka komandytowa, spółka akcyjna, jawna, partnerska, stowarzyszenie, fundacja) bądź zarejestrowanych w innym rejestrze.
Księgowanie ksiąg handlowych różni się od księgowania uproszczonej księgowości (ryczałt, KPIR). Na księgach handlowych ujmuje się każde zdarzenie gospodarcze dotyczące podmiotu, a nie tylko te związane z przychodem czy kosztem. Zapisuje się np. fakt udzielenia spółce pożyczki, zapłatę za fakturę czy pobranie podatku z wynagrodzenia pracownika.
Osoba prawna będąca na pełnych księgach, jest odpowiedzialna za swoje zobowiązania do wysokości kapitału oraz jest całkowicie odrębnym podmiotem względem jej wspólnika (akcjonariusza). W praktyce może powodować to pewne problemy, gdyż przykładowo nie zrobisz sobie przelewu o tytule „zasilenie” z prywatnego konta na konto spółki z o.o. – jak to możesz zrobić na jednoosobowej działalności. Ale z drugiej strony, możesz zawrzeć np. umowę zlecenie ze spółką i wrzucić wynagrodzenie w koszty, a na jednoosobowej działalności sam ze sobą tego nie zrobisz 🙂
Podmioty prawne na pełnej księgowości, są opodatkowane podatkiem CIT w kwocie 9% i 19%, w zależności od poziomu uzyskiwanego przychodu; bądź mogą być opodatkowane Citem Estońskim, czyli systemem opodatkowania, w którym podatek płaci się dopiero w momencie wypłaty zysku na rzecz wspólnika, a nie z tytułu uzyskiwanego dochodu przez spółkę.
Dla kogo jest spółka z o.o.?
– jeśli nie chcesz ponosić kosztów Nowego Ładu, czyli „dodatkowego podatku od dochodu” w postaci składki zdrowotnej, a także płacić „dużego ZUSu”
– jeśli chcesz zarobiony dochód zatrzymać w spółce i inwestować dalej, płacąc niskie podatki lub w ogóle (w określonych sytuacjach)
– jeśli nie chcesz ryzykować całym swoim majątkiem
– potrzebujesz podmiotu który ma oddzielne limity podatkowe
To spółka z o.o. jest dla Ciebie.
A jeśli Twoim celem jest:
- działalność naukowa
- naukowo-techniczna
- oświatowa
- kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu
- ochrony środowiska
- wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę
- dobroczynności
- ochrony zdrowia i pomocy społecznej
- rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów
- kultu religijnego
Pomyśl o Fundacji lub Stowarzyszeniu, gdyż dochody tych działań są zwolnione z podatku CIT!
Jakie podmioty obsługujemy na pełnych księgach:
- Spółki z o.o., (w tym też „proste” mające po kilka dokumentów) na klasycznym CIT
- Spółki z o.o. na CIT estońskim
- Spółki z o.o. mające transakcje międzynarodowe (nie są nam obce zasady WNT, WDT, transakcji trójstronnych czy zakupy od Google/Adobe)
- Podmioty lecznicze – również te z kontraktem na NFZ. Standard rachunku kosztów od MZ czy statystyki AOTMIT nie są nam obce
- Fundacje
- Stowarzyszenia
Na czym możemy Cię wesprzeć?
- Rozliczenia podatkowe – zajmiemy się rozliczaniem dochodów Twojej firmy przed urzędem skarbowym. Lub Twoich firm, jeśli Twoja struktura posiada więcej niż dwa podmioty.
- ZUS – w Twoim imieniu przygotujemy i przekażemy odpowiednie deklaracje i zgłoszenia do ZUS.
- PUE – mając pełnomocnictwo, możemy też wysyłać różne dokumenty do ZUSu w Twoim imieniu bądź je samodzielnie odbierać. Ułatwia to sprawę, gdy np. trzeba zawnioskować o zasiłek dla Twojego pracownika.
- VAT – zadbamy o składanie deklaracji VAT w urzędzie skarbowym, zarówno od polskich jak i zagranicznych transakcji.
- Powiadomienia o składkach i podatkach – minimum na dwa dni przed wyznaczonym terminem dowiesz się, jakie składki i podatki powinieneś uregulować.
- Rozrachunki – raz w miesiącu otrzymasz od nas powiadomienie o brakujących, niedostarczonych fakturach
- Nowości w prawie podatkowym – śledzimy zmiany w regulacjach podatkowych i ZUS i będziemy Cię o nich informować na bieżąco.
- Kontrola limitów – będziemy sprawdzać, czy nie przekraczasz np. progu do zwolnienia z VAT, wymogu kasy fiskalnej, innych. Jeśli zauważymy, że się do nich zbliżasz, otrzymasz od nas informacje.
- Wyjaśnianie wątpliwości – odpowiemy na Twoje pytania w sposób klarowny, starając się, aby wszystko było zrozumiałe, w najszybszym możliwym terminie (zwykle w ciągu doby)
- Pomoc w dokumentach – doradzimy, jak wypełniać poszczególne formularze (albo zrobimy to za Ciebie), a w razie potrzeby wskażemy odpowiednie instytucje.
- Przypominanie o dostarczeniu dokumentów – dopilnujemy, abyś pamiętał o dostarczaniu dokumentów do biura (czasem wielokrotnie, jeśli będzie to konieczne).
Jak przebiega współpraca?
- Kontakt – napisz lub zadzwoń do nas lub zostaw swoje dane. W ciągu 24 godzin w dni robocze, odezwiemy się do Ciebie.
- Doprecyzowanie potrzeb – telefonicznie, mailowo lub podczas spotkania precyzujemy Twoje potrzeby i ustalamy ostateczny koszt obsługi.
- Umowa o usługi – jeśli zdecydujesz się na nasze wsparcie, przedstawimy Ci umowę o prowadzenie księgowości, dokumenty RODO, pełnomocnictwa i inne ewentualne druki.
- Podpisanie dokumentów – możesz je podpisać osobiście, wysłać skan (potem wymieniamy się pocztą tradycyjną) lub użyć podpisu elektronicznego (EPUAP). To Ty wybierasz najwygodniejszą metodę.
- Przypomnienie o dokumentach – co miesiąc, piątego dnia, dostaniesz komunikat, by przesłać nam dokumenty. Jeśli nie wyślesz ich na czas, nasza dedykowana księgowa skontaktuje się z Tobą po pewnym czasie.
- Dostarczanie dokumentów – możesz je wysłać w formie skanu lub zdjęcia, ewentualnie przynieść je do biura osobiście (w godzinach urzędowania lub, jeśli trzeba, w innym umówionym terminie). Wyciągi poprosimy w formatach pdf i csv. Standardowy deadline to 5. dzień miesiąca.
- Informacje o płatnościach – około dwóch dni przed upływem terminu płatności składek i podatków otrzymasz zestawienie należności wraz z danymi niezbędnymi do uiszczenia wpłat (numery kont, tytuły przelewów itd.).
- Informacje o rozrachunkach – dostaniesz od nas informacje jakich dokumentów brakuje, a wystąpiły one w Twojej firmie z prośbą o uzupełnienie. Dodatkowo raz na jakiś czas dostaniesz bardziej dogłębną analizę, obejmującą inne zagadnienia (np. niezapłacone dokumenty, sytuacje wymagające wyjaśnienia itp.)
Dodatkowe korzyści
- Bieżące wsparcie – w razie pytań napisz lub zadzwoń, a postaramy się odpowiedzieć tak szybko, jak to możliwe (często od razu), w prosty i wyczerpujący sposób.
- Powiadomienia o zmianach – jeżeli pojawią się nowe przepisy, które mogą dotknąć Twojej działalności, lub warto się z nimi zapoznać, dowiesz się o tym bezzwłocznie.
- Zastępstwo w razie nieobecności – jeśli Twoja księgowa będzie niedostępna, a sprawa nie może czekać, zajmie się nią inna osoba z zespołu.
- Blog i media społecznościowe – zachęcamy Cię też do śledzenia naszych artykułów i profili w social media (linki na dole strony), gdzie na bieżąco publikujemy wskazówki, nowości i ciekawostki branżowe.