Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR)

książka przychodów i rozchodów kpir biuro rachunkowe biuro księgowe łódź bałuty halszka

Książka przychodów i rozchodów

Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) wprowadzona została w Polsce już na początku lat 90!

Książka przychodów i rozchodów to uproszczona ewidencja księgowa służąca do rejestrowania wszystkich przychodów i kosztów związanych z działalnością gospodarczą na potrzeby rozliczeń podatkowych.

Krótkie przybliżenie tematu - Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR)

Książka Przychodów i Rozchodów jest kolejną możliwością do opodatkowania obok ryczałtu. W KPIR księgujemy zarówno przychody uzyskane z działalności gospodarczej (to co wystawiłeś na fakturach, masz na raporcie miesięcznym z kasy fiskalnej itp.) a także poniesione koszty związane z ich uzyskaniem. Jest to forma niezależna od zgłoszenia do VAT-u, więc może funkcjonować równolegle z nim (wtedy księgowaniu podlegają przychody i koszty netto).

W KPIR możemy zastosować opodatkowanie według:

1. Skali podatkowej (zasady ogólne)

2. Podatku liniowego

W skali podatkowej stosowane są dwie stawki podatkowe:

  • 12% do 120.000 złotych dochodu
  • 32% powyżej tej kwoty

Skala podatkowa jest najbardziej uniwersalną formą i jeśli nie zadeklarujesz w dokumentach do urzędu innej, ta jest stosowana jaka domyślna. Możesz się w niej rozliczać wspólnie z małżonkiem, korzystać ze wszystkich ulg, świadczyć usługi dla byłego pracodawcy a Twoje dochody z działalności, łączą się ze wszystkimi innymi we wspólnym zeznaniu.

Podatek liniowy jest nieco inny. To Twój dochód jest opodatkowany jedną stawką 19%, niezależnie od jego wysokości (nie ma progów). Niestety, nie rozliczysz się w nim wspólnie z małżonkiem, większości ulg nie zastosujesz, ale za to Twoja działalność nie połączy się wraz z innymi dochodami we wspólnym zeznaniu – co czasem ma też swoje pozytywne strony.

 

Wybrałeś/aś zasady ogólne lub podatek liniowy (lub masz zamiar to zrobić jako formę prowadzenia działalności gospodarczej) i chciałbyś powierzyć jego rozliczenie profesjonaliście?

Zostaw nam swoje dane (formularz na dole strony) a w ciągu 24 godzin, w dni robocze, skontaktujemy się z Tobą.

 

Dla kogo zasady ogólne lub podatek liniowy, jako formy opodatkowania, są opłacalne?

Skala podatkowa zwykle jest dobrym wyborem dla samozatrudnionych, mających dochody (przychód po odjęciu kosztów) w okolicach średniej krajowej (biorąc od uwagę płacone podatki i składkę zdrowotną)

Natomiast podatek liniowy sprawdzi się głównie w handlu, gdzie zarówno obroty jak i koszty są spore.

Aby ustalić, która forma opodatkowania jest dla Ciebie najkorzystniejsza, bierzemy pod uwagę nie tylko sektor działalności oraz wysokość przychodów i kosztów, lecz również pozostałe Twoje dochody niezwiązane z firmą, opłacaną składkę zdrowotną, a nawet zarobki Twojego partnera. Dlatego zazwyczaj wykonujemy taką analizę na początku współpracy lub rekomendujemy zmianę formy opodatkowania w kolejnym roku, jeśli w obecnym nie da się już tego przeprowadzić.

 

W czym możemy Cię wesprzeć?

  1. Księgowe rozliczenie dochodów firmy – pomożemy w rozliczeniu podatku do urzędu skarbowego. Koszty oceniamy nie tylko formalnie, ale też merytorycznie – stąd jeśli coś nam się wyda niezwiązane z działalnością, bądź wiemy że urząd to podważy – powiemy Ci o tym. Czasem też poprosimy o dodatkowy komentarz, bowiem Ty najlepiej znasz swoją branżę i uzasadnienie „wrzucenia w koszty” czasem nieoczywistego na pierwszy rzut oka wydatku.
  2. ZUS – w Twoim imieniu wyślemy deklarację do ZUS.
  3. VAT – w Twoim imieniu złożymy deklarację VAT do urzędu skarbowego.
  4. Informowanie o składkach i podatkach – otrzymasz od nas powiadomienia o należnych kwotach ZUS i podatkach najpóźniej dwa dni przed terminem płatności.
  5. Terminy ulg ZUS – jeśli upłyną Ci okresy preferencyjne (ulga na start, preferencyjne składki itp.), uprzedzimy Cię o tym.
  6. Nowości w prawie podatkowym i ZUS – będziemy Cię z wyprzedzeniem informować o istotnych zmianach i nowinkach.
  7. Zmiana formy podatkowej – jeśli okaże się, że inna forma opodatkowania będzie dla Ciebie bardziej opłacalna, zaproponujemy zmianę i przedstawimy konkretne wyliczenia.
  8. Limity – sprawdzimy, czy nie przekraczasz progów, np. do zwolnienia z VAT, obowiązku posiadania kasy fiskalnej czy wyższego pułapu składki zdrowotnej. Jeżeli zauważymy, że zbliżasz się do limitu – dostaniesz od nas sygnał.
  9. Odpowiedzi na Twoje pytania – wyjaśnimy wszystko w maksymalnie przystępny i wyczerpujący sposób.
  10. Druki i formularze – doradzimy, jak je uzupełnić (lub wypełnimy je za Ciebie), a jeśli trzeba – powiemy, do kogo się zwrócić.
  11. Wysyłka dokumentów – możemy je przesłać w Twoim imieniu (przez PUE, pocztą).
  12. Przypomnienia o dokumentach – dopilnujemy, abyś pamiętał o dostarczaniu dokumentów do biura (czasem wielokrotnie, jeśli będzie to konieczne).

 

Jak wygląda współpraca w praktyce?

  1. Kontakt – zadzwoń do nas bądź zostaw swoje dane, abyśmy mogli się z Tobą skontaktować.
  2. Doprecyzowanie potrzeb – telefonicznie, mailowo lub na spotkaniu wyjaśniamy Twoje oczekiwania i ustalamy końcowy koszt obsługi.
  3. Umowa – jeśli zdecydujesz się na nasze usługi, przedkładamy Ci umowę na prowadzenie księgowości, dokument RODO, pełnomocnictwa i inne ewentualne formularze, jeśli będą wymagane.
  4. Podpisanie dokumentów – możesz to zrobić osobiście, skanem (potem wymieniamy się korespondencją tradycyjną), poprzez EPUAP (podpis kwalifikowany) – tak, jak będzie Ci najwygodniej.
  5. Przypomnienia o dokumentach – każdego 5. dnia miesiąca wysyłamy powiadomienie o konieczności przekazania dokumentów. Jeśli nie otrzymamy ich na czas, po pewnym okresie skontaktuje się z Tobą dedykowana księgowa, by o nie poprosić.
  6. Przekazanie dokumentów – wyślij nam je skanem lub zdjęciem; możesz również dostarczyć je osobiście do biura (w godzinach pracy biura lub innych). Termin umowny to 5. dzień miesiąca.
  7. Informacja o podatkach i ZUS – około 2 dni przed terminem płatności podatku i składek (najpóźniej) dostaniesz od nas wiadomość o należnych kwotach, wraz z danymi do przelewu (tytuł wpłaty, numer rachunku).

 

proces współpracy z biurem rachunkowym

 

Co dodatkowo oferujemy?

  1. Odpowiedzi na pytania – jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami, a my odpowiemy tak szybko, jak będzie to możliwe (z reguły od razu), w sposób jasny i pełny.
  2. Powiadomienia o zmianach – jeśli nasz ustawodawca wprowadzi coś, co może dotyczyć Twojej działalności albo może Ci się przydać, poinformujemy Cię o tym z wyprzedzeniem.
  3. Zastępstwo – jeśli Twoja księgowa będzie niedostępna, a sprawa nie może czekać, inna osoba z zespołu przejmie temat.
  4. Blog i media społecznościowe – możesz na bieżąco śledzić naszego bloga i profile w social media, gdzie publikujemy aktualności branżowe oraz różne ciekawostki.