BDO – czyli trochę o odpadach. Kogo dotyczy ? Kto jest zwolniony ? O co w tym chodzi ?

BDO – czyli trochę o odpadach. Kogo dotyczy Kto jest zwolniony O co w tym chodzi

19.12.2019r. – Aktualizacja wpisu

Informujemy iż 14.12.2019 r. został zgłoszony projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów tak więc nie są jeszcze znane ostateczne regulacje.

W związku z pytaniami na temat obowiązku rejestracji do rejestru BDO, przedstawiam Państwu swoją opinię na ten temat. Podkreślam, że jest to moja interpretacja a nie artykuł o wiążącej mocy prawnej, gdyż w tej branży nie siedzę, ale trochę się naczytałam w tym temacie i może Państwu w czymś pomoże 🙂

Obowiązek wpisu do  Rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm unijnych).

Bazując na

– oficjalnej podstronie BDO pod adresem https://bdo.mos.gov.pl/news/nie-wszyscy-przedsiebiorcy-musza-dokonac-wpisu-do-rejestru-bdo/

– rządowej stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/obowiazki-przedsiebiorcy/chce-wypelniac-obowiazki-srodowiskowe/proc_170-wpis-do-rejestru-bdo-podmioty-wprowadzajace-produkty-produkty-w-opakowaniach-i-gospodarujace-odpadami

– Ustawie z dnia 14.12.2012 r. o odpadach

Z w/w rzeczy wynika, że

  1. Każdy przedsiębiorca, czy to jest jednoosobowa działalność czy spółka, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą (usługowa/handlowa – bez znaczenia) która powoduje powstawanie jakichkolwiek odpadów jest wytwórcą odpadów i powinien przeanalizować czy powinien się zarejestrować do BDO.

 

  1. Jeżeli prowadzisz firmę i masz tylko odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i jesteś objęty systemem odbioru odpadów komunalnych – nie musisz rejestrować się do BDO, prowadzić ewidencji i sprawozdawczości. Przykładowo dotyczy to sytuacji, kiedy prowadzisz firmę usługową we własnym mieszkaniu czy też w biurowcu i generujesz odpady papierowe, plastikowe, żywnościowe itp. podobne jakbyś generował we własnym domu. (np. nasze biuro rachunkowe jest zwolnione z rejestracji.) Czyli takie „typowe biuro”.

 

Zwolnienie dotyczy odpadów komunalnych, czyli „powstających w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych”

 

W przypadku innych odpadów jak np. tonery do drukarek, żarówki, gruz itp. to możesz

a) skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, jeżeli Twój odpad mieści się w rodzaju i ilości w następującym rozporządzeniu Ministra Środowiska: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001974/O/D20141974.pdf

Z w/w linków wynika, że

tutaj uwaga: najczęstsze pytanie w sieci pojawia się odnośnie zużytego tonera czy żarówki z takiego „typowego biura” – niektóre artykuły w Internecie sugerują że generując zużyte tonery w biurze nie trzeba się rejestrować do BDO. Wg mnie autorzy nie mają racji, gdyż wg stanu na dzień artykułu, to co nie jest odpadem komunalnym i nie mieści się w rozporządzeniu Ministra Środowiska, wymaga rejestracji do BDO.  W tym rozporządzeniu jest ujęty „odpadowy toner drukarski” – ale toner ze zwykłej drukarki biurowej jest nie takim tonerem, który mieści się w tym kodzie odpadów. Przyjętym kodem odpadów dla tonerów biurowych jest 16 02 16.. Czyli niestety powinniśmy się zarejestrować w tym wypadku do BDO, bądź wybrać pkt b)

b) zlecić usługę w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw – wtedy także nie musisz się rejestrować – jeżeli nie ma w umowie zapisów że Ty odpowiadasz za odpady, gdyż w takiej sytuacji osobą (lub firma) odpowiedzialną za odpad jest zleceniobiorca

 

  1. Jeżeli nie prowadzisz „typowego biura” i generujesz odpady, to przede wszystkim zerknij na wspomniane wcześniej rozporządzenie Ministra Środowiska http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001974/O/D20141974.pdf czy Twoje odpady się mieszczą w rodzaju i ilościach – i jeżeli
    – Twego odpadu tam nie ma, bądź masz go więcej lub

– nie zlecasz usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, bądź zlecasz ale z umowy wynika że Ty jesteś odpowiedzialny za odpady to niestety musisz się zarejestrować do BDO !

 

Przykładowe branże które powinny się zarejestrować do BDO (niezależnie od wielkości firmy) – lista zrobiona na podstawie działalności naszych klientów:

– sklep

– firma cateringowa

– restauracja/pub jeżeli posiada potrawy na wynos

– salon kosmetyczny

– krawiectwo

– rękodzieło wkładane w kartony, woreczki itp.

– lekarz/podmiot medyczny itp.

– szeroko pojęte usługi budowlane

– warsztat samochodowy

– fotografia

 

  1. Jeżeli posiadasz reklamówki, torby z tworzywa sztucznego które są objęte opłatą recyklingową – niestety musisz się zarejestrować do BDO

 

  1. Jeżeli posiadasz pracowników, to pozostałości z art. spożywczych czy inne odpady powstające w części socjalnej są traktowane jak odpady komunalne gospodarstw domowych i nie podlegają ewidencji

 

Na koniec – poniżej link do ankiety gdzie można będzie sprawdzić czy powinno się zgłosić do BDO (oczywiście bez żadnej gwarancji :))

https://bdo.mos.gov.pl/home/obowiazek_rejestracji/

Related articles