13 grudnia, 2019

BDO – czyli trochę o odpadach. Kogo dotyczy ? Kto jest zwolniony ? O co w tym chodzi ?

19.12.2019r. – Aktualizacja wpisu

Informujemy iż 14.12.2019 r. został zgłoszony projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów tak więc nie są jeszcze znane ostateczne regulacje.

W związku z pytaniami na temat obowiązku rejestracji do rejestru BDO, przedstawiam Państwu swoją opinię na ten temat. Podkreślam, że jest to moja interpretacja a nie artykuł o wiążącej mocy prawnej, gdyż w tej branży nie siedzę, ale trochę się naczytałam w tym temacie i może Państwu w czymś pomoże 🙂

Obowiązek wpisu do  Rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm unijnych).

Bazując na

– oficjalnej podstronie BDO pod adresem https://bdo.mos.gov.pl/news/nie-wszyscy-przedsiebiorcy-musza-dokonac-wpisu-do-rejestru-bdo/

– rządowej stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/obowiazki-przedsiebiorcy/chce-wypelniac-obowiazki-srodowiskowe/proc_170-wpis-do-rejestru-bdo-podmioty-wprowadzajace-produkty-produkty-w-opakowaniach-i-gospodarujace-odpadami

– Ustawie z dnia 14.12.2012 r. o odpadach

Z w/w rzeczy wynika, że

  1. Każdy przedsiębiorca, czy to jest jednoosobowa działalność czy spółka, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą (usługowa/handlowa – bez znaczenia) która powoduje powstawanie jakichkolwiek odpadów jest wytwórcą odpadów i powinien przeanalizować czy powinien się zarejestrować do BDO.

 

  1. Jeżeli prowadzisz firmę i masz tylko odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i jesteś objęty systemem odbioru odpadów komunalnych – nie musisz rejestrować się do BDO, prowadzić ewidencji i sprawozdawczości. Przykładowo dotyczy to sytuacji, kiedy prowadzisz firmę usługową we własnym mieszkaniu czy też w biurowcu i generujesz odpady papierowe, plastikowe, żywnościowe itp. podobne jakbyś generował we własnym domu. (np. nasze biuro rachunkowe jest zwolnione z rejestracji.) Czyli takie „typowe biuro”.

 

Zwolnienie dotyczy odpadów komunalnych, czyli „powstających w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych”

 

W przypadku innych odpadów jak np. tonery do drukarek, żarówki, gruz itp. to możesz

a) skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, jeżeli Twój odpad mieści się w rodzaju i ilości w następującym rozporządzeniu Ministra Środowiska: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001974/O/D20141974.pdf

Z w/w linków wynika, że

tutaj uwaga: najczęstsze pytanie w sieci pojawia się odnośnie zużytego tonera czy żarówki z takiego „typowego biura” – niektóre artykuły w Internecie sugerują że generując zużyte tonery w biurze nie trzeba się rejestrować do BDO. Wg mnie autorzy nie mają racji, gdyż wg stanu na dzień artykułu, to co nie jest odpadem komunalnym i nie mieści się w rozporządzeniu Ministra Środowiska, wymaga rejestracji do BDO.  W tym rozporządzeniu jest ujęty „odpadowy toner drukarski” – ale toner ze zwykłej drukarki biurowej jest nie takim tonerem, który mieści się w tym kodzie odpadów. Przyjętym kodem odpadów dla tonerów biurowych jest 16 02 16.. Czyli niestety powinniśmy się zarejestrować w tym wypadku do BDO, bądź wybrać pkt b)

b) zlecić usługę w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw – wtedy także nie musisz się rejestrować – jeżeli nie ma w umowie zapisów że Ty odpowiadasz za odpady, gdyż w takiej sytuacji osobą (lub firma) odpowiedzialną za odpad jest zleceniobiorca

 

  1. Jeżeli nie prowadzisz „typowego biura” i generujesz odpady, to przede wszystkim zerknij na wspomniane wcześniej rozporządzenie Ministra Środowiska http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001974/O/D20141974.pdf czy Twoje odpady się mieszczą w rodzaju i ilościach – i jeżeli
    – Twego odpadu tam nie ma, bądź masz go więcej lub

– nie zlecasz usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, bądź zlecasz ale z umowy wynika że Ty jesteś odpowiedzialny za odpady to niestety musisz się zarejestrować do BDO !

 

Przykładowe branże które powinny się zarejestrować do BDO (niezależnie od wielkości firmy) – lista zrobiona na podstawie działalności naszych klientów:

– sklep

– firma cateringowa

– restauracja/pub jeżeli posiada potrawy na wynos

– salon kosmetyczny

– krawiectwo

– rękodzieło wkładane w kartony, woreczki itp.

– lekarz/podmiot medyczny itp.

– szeroko pojęte usługi budowlane

– warsztat samochodowy

– fotografia

 

  1. Jeżeli posiadasz reklamówki, torby z tworzywa sztucznego które są objęte opłatą recyklingową – niestety musisz się zarejestrować do BDO

 

  1. Jeżeli posiadasz pracowników, to pozostałości z art. spożywczych czy inne odpady powstające w części socjalnej są traktowane jak odpady komunalne gospodarstw domowych i nie podlegają ewidencji

 

Na koniec – poniżej link do ankiety gdzie można będzie sprawdzić czy powinno się zgłosić do BDO (oczywiście bez żadnej gwarancji :))

https://bdo.mos.gov.pl/home/obowiazek_rejestracji/

Podziel się wpisem z innymi:
Share on print
Print
Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp